måndag 13 februari 2012

Svenska kyrkan står på KD:s sida


Queeraktivisten Lukas Romson har genom ett blogginlägg från den 24 januari uppmärksammat mej på att Sveriges största ideella organisation, Svenska kyrkan, med dagens nyspråk är anhängare av tvångssteriliseringar (jfr Maciej Zarembas bok "De rena och de andra" från 1999), ja, t.o.m. av tvångskastreringar enligt Kyrkostyrelsens remissvar från 2007!

På den tiden (2007) trodde Svenska kyrkan alltså fortfarande inte att män kunde föda barn (alltså att någon kan vara far till barnet den föder), men fem år är ju en evighet i de här sammanhangen och man kan väl förmoda att ärkebiskopen - kyrkans egen Juholt - förbereder en reträtt. Nu när Svenska kyrkan sedan 2009 officiellt hävdar att det inte finns någon speciell vits med att ha en mamma. Vilket ju passar som hand i handske med dogmen att även män kan föda barn.

För ÄB kan väl ändå inte tänka sej att den här gången kunna hålla emot när den riksdagsmajoritet som har majoritet även i kyrkomötet hävdar att män visst kan föda barn? (En del män i alla fall). I så fall borde väl han, biskopsmötet och kyrkostyrelsen för länge sen ha trätt upp på Kristdemokraternas sida i debatten? Har han tur hinner han - tack vare KD:s fördröjande aktiviteter i regeringen - avgå med pension innan frågan om queergnosticismens definitiva genomförande kommer upp i kyrkomötet...

Anmärkas bör dock att jag inte stämmer in i den mening i remissvaret som hävdar följande: Att bli förälder är inte ett stadium i livet som alla har rätt att uppnå, och som man kan diskrimineras ifrån. Genom att uttrycka sej så visar kyrkostyrelsen sej tragiskt omedveten om Svenska kyrkans (och det statsbärande socialdemokratiska partiets) medskuld i att de verkliga tvångssteriliseringarna kunde initieras och fortgå från 1930-talet till 1970-talet (jfr återigen Zarembas bok). Alla har förvisso inte "rätt" att bli föräldrar, men visst är det diskriminering om vissa tvångssteriliseras för att de uppfattas som asociala eller intellektuellt mindervärdiga? Tvångssterilisering som sådan måste vi alltså tydligt ta avstånd ifrån; däremot är det inte rimligt att kalla det tvångssterilisering när vi t.ex. "tvångsbenämner" barnaföderskor mammor/kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar