fredag 30 januari 2015

Intressanta queera kommentarer

Det är ingen tvekan om att signaturen ShadoWolf - se kommentarsfälten! - berikar denna blogg. Istället för att bara få ta del av mina försök till referat av vad jag upplever som rena gallimatiasen på könsbegreppens område, kan läsekretsen nu få ta in queerretoriken mer direkt. Välformulerat, intelligent och alldeles uppåt väggarna. (Åtminstone det sista värdeomdömet brukar ShadoWolf tillämpa även på mej).

Signaturen ShadoWolfs resonemang påminner mej om Allan/Maria Hansson Nielsen som förra året flyttade hit till Hälsingland (välkommen!). Den gamle (f.d.?) trebarnspappan är också mycket verbal och intelligent, och sistlidna Pridefestival i Hudiksvall (den första på orten) berättade hen mycket gripande om hur hens barn inte kunnat acceptera att deras pappa plötsligt blivit kvinna - hen tänkte sej att hen borde ha berättat vad hen "egentligen" var redan när barnen var små, så att de lättare kunnat acceptera saken.

Fan tro´t. Jag hälsar som sagt Hansson Nielsen hjärtligt välkommen till Hälsingland, men jag vill verkligen inte att vare sej hen eller ShadoWolf - eller professor Lotta Wahlne Westerhäll - ska få bibringa mina barn sina märkliga könsföreställningar. Som dock - utan att folket och skolbarnen ärligt informerats - för närvarande sanktioneras av riksdagen.

Skulle Sverigedemokraterna plötsligt visa sej stå ensamma om synen att bara kvinnor kan föda barn - eller att trebarnspappor som jag eller (på sin tid) Allan Hansson Nielsen eller växjöbiskopskandidaten Åke Roxbergh inte kan vara kvinnor - är risken stor att partiet fördubblas för typ åttonde riksdagsvalet på raken. Vad säger FP (som genom Erik Ullenhag initierade utredningen som professor Westerhäll ledde) och vad säger KD?

2 kommentarer:

  1. Ja, uppåt väggarna märkligt är det i alla fall när man inte kan skilja på sak och person, eller kropp och knopp. Vidare är det ytterst märkligt att ha så svårt att respektera hur en annan människa själv önskar bli tilltalad och omnämnd. Hur svårt är det att kalla Nils för "Nisse" om han föredrar det? Eller tvärt om. På samma sätt är det med pronomen och sociala könskategorier- alltså de ord som syftar till våra sociala roller i samhället- de är och bör var självpåtagna och bli respekterade av omgivningen.

    Däremot är det ju sant att de fysiska grundförutsättningarna aldrig kan "bytas" oavsett vad det gäller. Vi får det vi får. Och vi tager vad vi haver och gör det bästa av det. Vad du tycker är "bäst" för oss transpersoner, till exempel, är fullständigt irrelevant- framförallt då du så tydligt visar prov på bristande insikt och kunskap i ämnet. Liksom SD inte ens kan skilja på flyktingar och invandrare, klarar du av att skilja på könsidentitet och könsorgan. Jag misstänker att du är en av dem som skulle ifrågasätta din egen manlighet om dina testiklar skrumpnade ihop och dog- som om du plötsligt blir "könlös" och inte längre har rätt att kalla dig man ifall du inte hade könsceller. Även om du inte är sån är det ett väldigt vanligt, och i mitt tycke fullständigt knasigt, sätt att se på könsidentitet.

    Självklart är det helt okej att ha olika synsätt på saken; det skapar en intressant diskussion. Det som inte är okej är att du vill tvinga mig att vara någon annan än den jag är eftersom det är bekvämare för dig att kalla mig "Nisse" istället för Nils. Jag känner mig som en Nils och vill inte att du kallar mig Nisse, okej? ;)

    VEM jag är kan bara jag själv avgöra oavsett vad du tycker. VAD jag är biologiskt kan diskuteras, men respektera att alla inte är bekväma med det. VAD/VEM jag är socialt avgörs av hur jag uppfattas av min omgivning vilket varierar, men är inte längre en lika stor grej eftersom jag mår bättre nu och är tryggare i mig själv när jag känner igen min spegelbild och respekteras för den jag är och inte förväntas vara någon annan.

    Den eviga tvistefrågan är det juridiska könet- ska det stå i mina papper vilka könsceller jag har eller vilken social roll jag har? Personligen anser jag att min sociala roll är mer relevant eftersom man i alla fall inte vet om mina könsceller är funktionsdugliga och dessutom legitimerar jag mig i dagsläget som kvinna men ser ut som en kille vilket i praktiken innebär att jag inte är välkommen in på damernas längre men ändå får kallelse till kvinnokliniken (för min del helt oproblematiskt men så är det inte för alla i samma situation som min). Mest tycker jag att vi helt kan ta bort juridiska kön helt och hållet eftersom de inte längre fyller någon funktion.

    För mig är det bara logiskt och rationellt i ett modernt samhälle eftersom kön varken ska ge några sociala fördelar eller nackdelar- till skillnad från ålder.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr såg jag detta först nu....

    Jag vill be dig om tre saker...

    1/ Sluta använda det namn jag INTE har.

    2/ Sätt dig in i hur det är att leva som transsexuell, innan du sprider din transfobi.

    3/ Använd INTE pronomen hen om mig. Rätt pronom är hon, eftersom jag är kvinna.

    SvaraRadera