onsdag 23 februari 2011

Fler exempel på välformulerad queerretorik

Inlägget Välformulerad queeretorik gav upphov till två välformulerade queerretoriska kommentarer + en mycket oqueer som jag redan bemött. Jag ska bemöta även queerretoriken, så klart, och jag har börjat med ett särskilt blogginlägg men inte blivit klar än. För vi är inte oense om allt, och jag vill gärna bena ut var vi faktiskt är överens (t.ex. om att könstillhörigheten inte alltid är relevant eller lätt att avgöra) och var jag fortfarande ser resonemangen som strunt: t.ex. att det skulle vara speciellt "liberalt" att upplösa all objektiv innebörd i vissa mycket grundläggande begrepp som "man" och "kvinna" (som INTE är lika relativa som kort/lång!) medan det däremot vore "kommunistiskt" att ha någorlunda gemensamma definitioner. (Kanske jag gör ett särskilt inlägg om det, med rubriken "Språklig liberalism och kommunism").

Men jag har inte haft tillräckligt med tid den senaste veckan för det grundliga bemötande jag gärna vill ge, samtidigt som jag i flera avseenden tycker att de queerretoriska kommentarer jag fått talar för sej själva. Verkliga praktexempel skulle jag vilja kalla dem (man tackar!) utan att alltså fördenskull hävda att precis allt är strunt. Tills jag återkommer kan ju den intresserade läsaren själv göra en språklig och innehållslig analys av en idéströmning i tiden, som på många sätt tycks skojig - men som nog inte bara bör skrattas åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar