måndag 24 juli 2017

"Konservativa" tories avskaffar i praktiken könsbegreppen

Theresa May och de som konservativa betraktade tories kommer nu med ett radikalare förslag än ens Sveriges riksdag vågat hitta på: att en ska få "välja kön" helt fritt utan prövning och annat tjafs. Känner jag mej som en kvinna ska jag också få registrera mej som kvinna, oavsett om jag har helskägg och är biologisk far till tre barn (som jag) eller inte.

I praktiken har ju även Sverige i realiteten avskaffat könsbegreppen som någorlunda objektiva entiteter, när vi sedan den 1 juli 2013 officiellt stadfäst att även barnaföderskor kan vara fäder till sina barn (som de föder) och skäggiga trebarnspappor mammor som är födda i "fel kropp" (vad nu rätt kropp skulle vara).

Så Storbritannien är bara aningen mer konsekvent. Förmodligen råder ömsesidig frustration över allt papperskrångel och utredningstjafs. Men som jag tidigare konstaterat behövs snart inte längre den klassiska repliken från den karl som av misstag (eller?) kommit in på damernas: "Ursäkta, har herrarna sett mina glasögon?"

[Tillagt 11/8 2018: Det är alltså konservativa Tories under prästdottern Theresa May som vill upplösa könsbegreppen och som därför fick vänsterfeministen Kajsa Ekis Ekman - som fortfarande tror att bara kvinnor kan bli gravida - att gå i taket i vintras. Ur led är tiden!}.

3 kommentarer:

  1. Heja britterna! Äntligen, säger jag. Vi vet bäst själva vilka vi är.

    Till bedyranden om "skäggiga mammor" lyfter jag bara på ögonbrynet och undrar hur någon kan moralisera över vem som får ha skägg och inte? Måste gamla damer (av honkön) med skäggvårtor kalla sig män då? Eller honor med pcos? ;)

    Och rädslan för att biologiska män ska byta juridiskt kön till kvinnor enbart för att lagligt(?) kunna gå in i damernas omklädningsrum och antasta de andra kvinnorna är ju bara skrattretande. Det är väl aldrig lagligt att utsätta någon för sexuella trakasserier oavsett kön? I så fall är det sexuella trakasserier när en kvinnlig lokalvårdare vistas på herrarnas och vice versa också. Det verkar inte bättre än att folk (som Transgender Trend) skyller på rädslan för fysiska hot utan några belägg för dem när de i själva verket bara blir provocerade av att se människor som har ett annorlunda uttryck.

    Dessutom är transsexualism och könsöverskridande inget nytt. http://educateinspirechange.org/alternative-news/european-christians-forced-gender-roles-native-americans-acknowledged-5-genders/

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blir som sagt inte imponerad av att många indianstammar ansåg att män som inte ville kriga inte var riktiga män. Inte imponerad alls.

    Det där med att alls ha "damernas omklädningsrum" blir väl överspelat snart. Ingen fara med det, tycker jag (men vad tycker damerna?). Det är väl knepigare med att det knappast lär kännas administrerbart med ett damlandslag i fotboll - eller damklasser i övriga idrotter - om könstillhörighet är något en väljer själv.

    SvaraRadera
  3. Öh, jag blir inte speciellt imponerad av någon som inte ens läser artikeln utan utifrån sina egna fördomar antar att män som inte ville kriga inte ansågs vara riktiga män enligt många indianstammar.

    Vad ska vi med sport till som annat än fritidssysselsättning för sitt eget nöje och hälsas skull? Dam- och herrklasser är ju bara flams då ingen människa är den andra lik i vilket fall. Inte ens enäggstvillingar har exakt samma förutsättningar- och alltså är det ingen mening med att tävla mot varandra individuellt och blandade lag borde vara standard för längesen.

    SvaraRadera