onsdag 25 november 2015

Bra och dåliga reformer på könsområdet

Det här beslutet från en känd leksakskedja (att slopa uppdelningen i "tjej- och killavdelningar") var ju mycket bra. Har aldrig fattat vitsen med "tjej- resp. killeksaker" eller vissa färger som ska förknippas med ett visst kön. Det är ju som att ha tjejslöjd (textilier). och killslöjd (trä och metall). Det har ju riskerat leda till att killar som gillar dockor och tyger (i rosa färg dessutom!) tror att dom är tjejer födda i fel kropp. Och omvänt.

Men att, som "Liberalerna" nu tänker verka för, införa ett tredje juridiskt kön - som 15-åringar dessutom ska kunna byta till utan föräldrars samtycke - verkar inte så över sej snillrikt. Ska vi ha tre slags omklädningsrum i alla kommunala sportanläggningar också? Eller ett gemensamt, vilket väl vore det rimligaste ur "neutralitetsaspekten". Men går damerna med på det?

4 kommentarer:

  1. Jag förstår inte heller grejen med kill- respektive tjejleksaker, kläder eller sysselsättningar. Har alltid tyckt att det har varit trams eftersom det inte existerar i min familj. Ändå är jag transkille- trots att jag lekte med dockor och föredrog syslöjd framför träslöjd och idag jobbar med vård och omsorg. Hur kommer det sig? Kan det bero på att transsexualitet är mer komplicerat än sociala könsnormer, roller och konstruktioner?

    SvaraRadera
  2. Jag påstår inte att hårda regler kring leksaker och kläder eller snäva definitioner av kön är enda skälet till att folk får för sej att de är födda i fel kropp. (Total icke-bekräftelse av könet skulle också kunna vara en tänkbar förklaring - jag menar, om det aldrig i något sammanhang definieras kan man ju oxå få för sej att man är precis vad som helst).

    Men alla märkvärdigheter kan inte förklaras. Allraminst vill jag i alla lägen skuldbelägga föräldrarna. Den totalradikala (fast ändå inte) könsomgörningen är i nuläget ett större projekt än så, drivet av folk som egentligen inte är några vänner av könsbegrepp ö.h.t. Men till att börja med kan man ju alltid sabotera dem som finns. Eller hur?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det förmodligen finns många olika anledningar till varför en del blir transsexuella men jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara ett problem att människor själva får avgöra vilken könsidentitet de har. För vem och varför är det ett problem att folk själva får bestämma vilka kläder och kroppsdelar samt pronomen de vill ha? På vilket sätt är det mer radikalt än att tvinga människor att vara någon de inte är eller vill vara?

    SvaraRadera
  4. Vi "tvingar" dagligen många människor att erkänna sej vara något de inte vill vara. Eftersom de trots allt är det. (Gäller både ålder, kunskaper, yrken m.m.).

    SvaraRadera